dissabte, de juny 02, 2018

Claude Monet i L'Arquitectura

La Capella de Notre-Dame-de-Grâce, Honfleur (1864)

La pintura de Claude Monet normalment s'associa a l'expressió de lànguids cromatismes de grans composicions sobre la naturalesa. Però també a la sèrie sobre la Catedral de Rouen, i els efectes cromàtics i transformadors de la llums sobre aquest edifici, i com una superfície, un edifici en principi immutable, canvia d'aspecte. del que no es parla tant és de la continua presencia de ciutats i pobles, cases i monuments, esglésies, pont i ports dintre de l'obra del pare de l'Impressionisme. I com aquesta continuïtat dins el temps ens dóna una visió de la transformació que s'està vivint, una societat en plena ebullició, i els seus edificis són el símbol del canvi, del nivell social, del poder adquisitiu.

La caseta a Sainte-Adresse (1867), Musees d’art et d’histoire, Ginebra

Carrer de Sainte-Adresse (1867). Clark Art Institute Massachusetts

Quai du Louvre (1867). Gemeentemuseum, La Haia

La Plage à Trouville (1870). Wadsworth Atheneum Museum of Art, Hartford, Connecticut

Le Pont Neuf, (1871). Dallas Museum of Arts

La Tamise et le Parlement, (c.1871).  The National Gallery, Londres

Molins de vent prop de Zaandam, (1871). Van Gogh Museum, Amsterdam

Houses on the Banks of the Zaan, Zaandam, (1871), Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt am Main

Argenteuil, l’hospice, (1872)

Le Pont de bois, Argenteuil (1872)

Per altra banda, aquesta presencia ens fa preguntar-nos, quin era el paper de la naixent fotografia dis l'obra de Monet? No podem obviar la relació amb Nadar i el seu estudi al Boulevard des Capucines a Paris, on l'abril de 1874 tindrà lloc la primera exposició Impressionista. Se sap que Monet havia instal·lat una càmera obscura a la seva ca de Giverny, i que havia comprat tres càmeres fotogràfiques, així com que estava rodejat d'un actiu grup de fotògrafs.

Vista de Rouen (1872) Col·lecció privada

Boulevard des Capucines, Paris (1873.) The State Pushkin Museum of Fine Arts, Moscou

La Gare Saint-Lazare (1877) The National Gallery, Londres

Església de Vétheuil (1878)

La rue Montorgueil, Paris. 30 June 1878 Musée d'Orsay, Paris

L'Église de Vétheuil (1879) Southampton City Art Gallery

The Church at Varengeville and the Gorge of Moutiers (1882) Columbus Museum of Art

The Douanier's Cottage (1882) Harvard Museum

Du haut des falaises à Dieppe ou La falaise à Dieppe (1882) Kunsthaus, Zuric.

Dolceacqua, la vieux pont sur la Nervia (1884) Sterling and Francine Clark Art Institute

Cathédrale de Rouen, Le Portail (Effet du matin), 1894, Fondation Beyeler, Riehen, Basel

The Water-Lily Pond (1899) The National Gallery, Londres

Charing Cross Bridge, reflets sur la Tamise (1899-1901) Baltimore Museum

Le Parlement, coucher de soleil (1900-1) Kunsthaus Zuric

Waterloo bridge (1903) Ordrupgaard, Charlottenlund, Dinamarca

Venise, Le Palais Dario (1908) The Art Institute of Chicago

Le Grand Canal (1908) Nahmad Collection, Mònaco

The Doge’s Palace (1908) Brooklyn Museum of Art, N.Y.

+ Informació: Monet & Architecture