diumenge, d’octubre 20, 2019

Caravaggio & Bernini, El Barroc i les Emocions


Michelangelo Merisi da Caravaggio
(Milà 1571–1610 Porto Ercole)
Narcissus c. 1600
Roma, Gallerie Nazionali d’Arte Antica, Palazzo Barberini,

La forma més acurada de definir el Barroc, no és cap altre que les emocions. Entre 1600 i 1650 la citat de Roma es converteix en el centre d'atracció de nombrosos artistes, una nova idea de l'art veia la llum de la mà, primer de Caravaggio i les seves pintures i després Bernini i les seves escultures. Per primer cop les emocions aflorarien en les obres d'art, aquest al meu modest entendre és la base per la que el Barroc no cal explicar-lo, cal sentir-lo.
Això, un viatge per les emocions és el que ens proposa el KHM a Viena

Gian Lorenzo Bernini
(Nàpols 1598–1680 Roma)
Medusa
Roma, 1638–1640
Roma, Musei Capitolini, Palazzo dei Conservatori

Francesco Mochi
(Montevarchi 1580–1654 Roma)
Jove (St Joan Baptista or l'Arcàngel Gabriel ?)
Roma, c. 1605/10
Chicago, Art Institute of Chicago,

Michelangelo Merisi da Caravaggio
(Milà 1571–1610 Porto Ercole)
Noi Mossegat per un llangardaix c. 1597/98
Florència, Fondazione di Studi die Storia dell’Arte Roberto Longhi,

Michelangelo Merisi da Caravaggio
(Milà 1571–1610 Porto Ercole)
David amb el cap de Goliat c. 1600/01
Vienna, Kunsthistorisches Museum,

Carlo Saraceni
(Venècia 1579–1620 Venècia)
Judit amb el cap d'Holofernes c. 1610
Wien, Kunsthistorisches Museum,

Antonio d’Enrico, Tanzio da Varallo
(Alagna Valsesia c. 1575/80 – c. 1632/33 Varallo Sesia)
David amb el cap de Goliat c. 1620
Varallo, Palazzo dei Musei - Pinacoteca

Guido Reni
(Bolonya 1575–1642 Bolonia)
Massacre dels Innocents 1611
Bolonya, Pinacoteca Nazionale


Alessandro Algardi
(Bolonya 1598–1654 Roma)
Eros i Anteros Roma, 1630
Vaduz – Viena, LIECHTENSTEIN.
The Princely Collections

Annibale Carracci
(Bolonya 1560–1609 Roma)
Venus i Adonis segle 17
Vienna, Kunsthistorisches Museum,

Michelangelo Merisi da Caravaggio
(Milà 1571–1610 Porto Ercole)
St Joan Baptista c. 1602
Roma, Musei Capitolini, Pinacoteca Capitolina

Michelangelo Merisi da Caravaggio
(Milà 1571–1610 Porto Ercole)
St Francesc Meditant c. 1605/06
Cremona, Museo Civico Ala Ponzone,

Giovanni Francesco Barbieri, Guercino
(Cento 1591–1666 Bolonya)
Maria Magdalena amb dos àngels 1622
Città del Vaticano, Musei Vaticani,

Artemisia Gentileschi
(Roma 1593 – c. 1654 Nàpols)
Maria Magdalena en Èxtasis 1620/25
Col·lecció Privada

Gian Lorenzo Bernini,
Èxtasis de Sta. Teresa, 1652.
Rome, Santa Maria della Vittoria, Cornaro Chapel,

Michelangelo Merisi da Caravaggio
(Milà 1571–1610 Porto Ercole)
Madonna del Rosari c. 1601/03
Vienna, Kunsthistorisches Museum

Michelangelo Merisi da Caravaggio
(Milà 1571–1610 Porto Ercole)
La Coronació d'Espines c. 1603
Vienna, Kunsthistorisches Museum

Annibale Carracci
(Bolonya 1560–1609 Roma)
Pietà c. 1603
Vienna, Kunsthistorisches Museum

Gian Lorenzo Bernini
(Nàpols 1598–1680 Roma)
St Sebastià, Roma, 1617
Col·lecció Privada
En deposit al Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid

Giuliano Finelli
(Carrara 1601–1653 Roma)
Cardinal Scipione Borghese (1577–1633)
Roma, 1632
New York, The Metropolitan Museum of Art,

Michelangelo Merisi da Caravaggio
(Milà 1571–1610 Porto Ercole)
Maffeo Barberini (1568–1644)
1596/97
Florència, Col·lecció Privada

Angelo Caroselli (Roma 1585–1652 Roma)
Home cantant c. 1615/25
Signat: ‘ANGELO CAROSE[L]LI PILS · FERDI[NANDUS] ·BRÃ [N]D[ANUS]’ and, perhaps ‘LAU[REATUS]«»AUG[USTUS]’ ‘IMP[ERATOR]’
Vienna, Kunsthistorisches Museum

Gian Lorenzo Bernini
(Naplols 1598–1680 Roma)
Thomas Baker (1606–1657/58)
Roma, 1637–1638
London, Victoria and Albert Museum

Orazio Gentileschi
(Pisa 1563–1639 Londres)
El sacrifici  d'Isaac c. 1612
Gènova, Galleria Nazionale della Liguria a Palazzo Spinola

Carlo Saraceni
(Venècia 1579–1620 Venècia)
Martiri de St Cecília c. 1610
Los Angeles, The Los Angeles County Museum

Bartolomeo Manfredi
(Ostiano/Mantua 1582–1622 Roma)
Caín Matant a Abel c. 1615
Vienna, Kunsthistorisches Museum,

Gian Lorenzo Bernini
(Nàpols 1598–1680 Roma)
Quatre caps Grotescs Roma, 1650–1655
Roma, Col·lecció Privada

Trophîme Bigot
(Arles 1597–1650 Avignon)
Home Cridant c. 1615/20
Vienna, Kunsthistorisches Museum

Pietro Bernini (Sesto Fiorentino 1562–1629 Roma) i Gian Lorenzo Bernini (Nàpols 1598–1680 Roma)
Noi amb un Drac Roma, c. 1616/17
Los Angeles, J. Paul Getty Museum

Caravaggio,
La Conversió de Saul, 1602
Roma, Santa Maria del Popolo, Cerasi Chapel

+ Informació: https://www.khm.at/en/

2 comentaris:

dvd ha dit...

Qué belleza... Muchas gracias por seguir recordándolo en tiempos tan feos...

El Deme ha dit...

Fascinantes imágenes, grandes obras sobre el cuerpo humano y siempre muchos, muchos angelitos por todas partes...