diumenge, de març 03, 2019

La Grandiositat de la Dinastia Quing


 Espai ritual al Saló Principal del Palau de la Longevitat i la Salut. Beijing

La dinastia Quing, és la màxima representació de la grandiositat imperial de la Xina, una dinastia que es va caracteritzar per crear un estat multiètnic i multicultural. Fundada l'any 1644 per un petit grup del nord-est asiàtic anomenats "Manxús". Els seus governants van adoptar la Ciutat Prohibida a Beijing com a seu del govern i es diferenciaven del poble xinès per la llengua, la història i la cultura. Durant el govern Qing, els costums van canviar força ja que van prohibir la tradició d'embenar els peus i van animar a les dones a aprendre a caminar i caçar. En general, els manxús van gaudir de més llibertat i drets que les seves homòlegs xinesos.

Segell de l'emperadriu amb drac de doble cap amb caixa, safata, pany, clau i plaques. Taller Imperial, Beijing, període republicà, 1922, aliatge d'or amb borles de seda, Museu del Palau Beijing
Emperadriu XiaoSheng, 1751, per artistes anònims. Pergamí penjat, color sobre seda. 230,5 × 141,3 cm. El Museu del Palau, Beijing.

L'emperadriu Xiaoxian (1777), amb retocs del segle XIX [?]), Ignatius Sichelbarth, Yi Lantai i possiblement Wang Ruxue. Peabody Essex Museum, Salem, Massachusetts
Stupa que conté el cabell de l'emperadriu Dowager Chowqing i el Buda Amitayus. Taller Imperial, Beijing, període de Qianlong, 1777, aliatge d'or i plata amb corall, turquesa, lapislàtzuli i altres pedres semiprecioses i vidre; pedestal: fusta zitan, Museu del Palau, Beijing

Barret amb fènix. Probablement Taller Imperial, Beijing, segle XVIII o XIX, seda, vellut, fil de seda, perles, pedra d'ull de tigre, lapislàzuli, vidre, escorça de bedoll i metall amb daurat i ploma de martín, Museu del Palau, Baijing

Ventall lobulat amb grues, préssecs i roques. Període de Qianlong, 1736-95, tela de seda sobre gasa de seda, pigments; mànec: fusta i ivori, Museu del Palau, Beijing

Roba festiva amb ratpenats, lotus i el personatge de la longevitat. Probablement Manufactura Imperial de Seda, Suzhou (brodats) i Tallers Imperials, Beijing (sastreria), Jiaqing període, 1796-1820, Museu del Palau, Beijing
La cort imperial dels Qing era estrictament patriarcal i jeràrquica, però l'emperadriu dirigia el harem imperial i podia influir en l'emperador. Era considerada la "mare de l'estat" i un model per a totes les dones. Presidint els rituals de l'estat per promoure la producció de seda, i per la seva banda els empresaris honoraven el paper vital de les dones en la salut econòmica de l'estat a través de la producció tèxtil.


Tocat festiu amb fènixs i peònies. Probablement Taller Imperial, Beijing, Tongzhi o Guangxu període, probablement 1872 o 1888-89, Museu del Palau, Beijing

Roba festiva amb vuit dracs-fènix i dotze símbols imperials. Imperial Silk Manufactory, Suzhou (brodats) i Imperial Workshop, Beijing (sastreria), període Guangxu, al voltant de 1888-89, Museu del Palau, Beijing

"Bevent Te" de les dotze dones de Yinzhen. Pintors de la cort, Beijing, possiblement incloent-hi Zhang Zhen (finals del segle XVII i principis del segle XVIII) o el seu fill Zhang Weibang (aproximadament 1725-aproximadament 1775), període Kangxi, 1709-23, Museu del Palau, Beijing

"Mirant els albercoquers" de les dotze dones de Yinzhen. Els pintors de la cort, Beijing, possiblement incloent Zhang Zhen ( finals dels XVII i principis del segle XVIII) o el seu fill Zhang Weibang (aproximadament 1725-1775), període Kangxi, 1709-23, Museu del Palau, Beijing

Moblet vestidor amb mirall i mirall de mà. Període de Qianlong, cal el segle XVIII, amb reparacions posteriors, laca amb or i decoració policromada al nucli de fusta, fusta zitan, fusta suanzhi, mare de perla, os, metall amb daurat; mirall de fusta amb funda de seda brodada, Museu del Palau, Beijing

Tetera amb senyora i nen en jardí. Taller Imperial, probablement Beijing, període de Qianlong, probablement entre el 1760 o 1770, cloisonné i esmalt pintat, coure i aliatge d'or amb esmalt policromat i daurat, corall, turquesa i lapislàtzuli, Museu del Palau, Beijing

Emperadriu Dowager Cixi. Fotografiada per Yu Xunling (1874-1943), període Guangxu, 1903-05, imprès en placa de vidre, Smithsonian Institution, Washington

La veritat és que fins fa no gaire teníem una visió bastant esquemàtica d'aquesta era. Poc a poc es va obrint la llum i anem tenint una visió més concreta, i crec que no només d'aquesta era si no de tota la historia, art, cultura d'aquest estat que casi pot ser considerat un continet en si mateix, la Xina.