diumenge, de setembre 10, 2017

Katsushika Hokusai (1760-1849) L'Home que va trasbalsar-ho tot



 1800-49, Recollint Petxines, Osaka City Museum of Fine Arts

 1804, Any Nou al Ogiya Seiro, The MET, New York

 1805, Dona mirant-se en un mirall, MFA Boston

 1814, Tako to ama, Durham University

 1818-44, Tres dones tocant instruments musicals, MFA Boston

Descobrint el món encantat de Katsushika Hokusai, un dels artistes japonesos més coneguts internacionalment, un món arrelat a les tradicions i a la plasmació de paisatges intensament bells, als quals ens mostra les seves fonts d'inspiració. Un nom que tendrien que recordar per a sempre més, ell ho va trasbalsar tot, tant al Japó com a Europa.

 1818-44, Cortesana dormint, Bilbao, Museu de Belles Arts

 1820, Llagosta i Iris, The MET, New York

 1820-22, Hiōgi

 1820-30, Místic Aucell, The MET, New York

 1825, Shizuka, Ballarina de Shirabyoshi a la Cort de Heian

 1827-34, Pont del tambor al Santuari de Kameido Tenjin, The MET

1829, Ki no Natora i Ôtomo no Yoshio Lluitant, MFA Boston

Pintures en rotllos i ventalls, llibres il·lustrats, impressions amb un acoloriment minuciosament excogit, ens parlen d'una personalitat inusual, tan inusual que les seves creacions van marcar un canvi irreversible al Japó a finals dels segles XVIII i XIX.

 1830, Temple de Honganji a Asakusa en Edo (36 vistes del Mont Fuji), NG Victoria, Australia

1830, Llac Suwa a la Província de Shinano (36 vistes del Mont Fuji)

1830, Riu Tama a la Província de Musashi (36 vistes del Mont Fuji), Obuse Hokusai Museum, Japó

1830-31, Vent Agradable, Temps Clar (Gaifû kaisei), El Fuji Vermell (36 vistes del Mont Fuji), MFA Boston

1830-32, Pi Coixí a Aoyama (Aoyama enza no matsu), 36 vistes del Mont Fuji, The MET

1830-33, La Gran Onada a les costes de Kanagawa (36 vistes del Mont Fuji)

1830-34, Chōshi a la Província de Sōshū’, Musée Guimet , Paris

1831, Dos carpes Koi, Musée Guimet , Paris

És un dels grans protagonistes de l'escola Ukiyo-e "el món flotant" - és la vida de la ciutat en ràpida transformació, ple de gent, activitats i entreteniment: escenes dels refinats salons refinats de te d'Edo (Tòquio), belles cortesanes amb preciosos vestits, actors de teatre, els lluitadors de sumo, sinó també punts de vista dels ponts, salts d'aigua i belleses de la naturalesa, tot plegat l'expressió d'una nova sensibilitat que ens anuncia el naixement del turisme.

1831-32, El Fantasma Venjatiu de Oiwa, Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg

1832-33, Salt d'Aigua de Yoshino a la Província de Yamato on Yoshitsune va rentar el seu cavall, The MET
1833, Kohada Koheiji, British Museum

1833, Salt d'Aigua de Amida darrera la carretera de Kiso Road, The Tōyō Bunko, Tokyo

1833-35, Watanabe No Gengo Tsuna i Inokuma Nyûdô Raiun, MFA Boston

1834, Pinsà Borroner i Prunus Pendula, British-Museum

1834, Flor de Nit i Gros-Bec, British-Museum

1834, Pont penjant entre Hida and Etchu, British Museum

1849, Drac en mig d'una pluja de núvols, Musée national des arts asiatiques Guimet, Paris

1849, Vell Cecs creuant un riu, Col·lecció Privada

Els treballs de Hokusai van arribar a Occident durant la segona meitat del segle XIX, quan l'adveniment de la dinastia Meiji va marcar l'obertura del Japó al comerç internacional. Així va ser com els artistes Ukiyo-e van aconseguir ser admirats per personalitats com Claude Monet, Edgar Degas, Vincent Van Gogh, Henri de Toulouse-Lautrec, a partir de la poderosa onada de japonisme que va inundar Europa. Al Japó se'l reconeix com el gran artista que va ser i com el precursor del que coneixem com a Manga.


2 comentaris:

Galderich ha dit...

L'Hokusei, i el regitzell d'excel·lents gravadors d'ukiyo-e japonesos són d'una finor que ens donen cinquanta mil voltes als occidentals del moment. És un art de primer ordre i d'una bellesa que és lògic com dius que transformà l'art occidental amb els Van Gogh, Toulousse-Lautrec i família!

Enric H. March ha dit...

Davant Katsushika Hokusai cal posar-s'hi de genolls. Malgrat la distància conceptual que, en general, tenim sobre l'art oriental, hi ha quelcom, no sempre aprehensible que subjuga.