divendres, de maig 30, 2014

"L'Esclava Turca" de Francesco Mazzola (1503–1540), il Parmigianino


1531-34, Parmigianino, Esclava turca (Veronica Gambara ? ), Galeria Nacional de Parma

Si hi ha una cosa interessant al món de l'art, és el fet de ser un món canviant, no hi ha res que sigui absolutament segur, potser creiem que ho és i el temps acaba desmuntant quasi totes les teories, ja que l'única veritat de l'obra creativa és propietat de l'autor, de vegades ens hi trobem que contactar amb l'autor és impossible i més encara si aquest és una figura del Renaixement. Aquest és el present cas.

Occhi Lucenti e Belli

Occhi lucenti e belli,
com'esser può che in un medesmo istante
nascan da voi nove sì forme e tante?
Lieti, mesti, superbi, umili, alteri
vi mostrate in un punto, onde di speme
e di timor m'empiete,
e tanti effetti dolci, acerbi e fieri
nel core arso per voi vengono insieme
ad ognor che volete.
Or, poi che voi mia vita e morte sète,
occhi felici, occhi beati e cari,
siate sempre sereni, allegri e chiari.

Veronica Gambara (1485 - 1550)

El dimecres, 14 de maig, La Col·lecció Frick de Nova York va ser la seu d'una conferència titulada "The Poetry of Parmigianino’s Schiava Turca", realitzada per Aimee Ng, investigadora en el camp del Renaixement italià a la Universitat de Columbia.

L'assumpte a tractar era l'autèntica identitat del personatge retratat, ja que clarament no era una esclava, ni d'origen turc, tal com en el passat els seus vestits van dur a equivocació. Segons Ng, la dona representada podria ser Veronica Gambara, il·lustre i culta poetessa del segle XVI, propera al cercle artístic de Parmigianino.

1527-31, Parmigianino, Retrat masculí, col·lecció privada

Fins al 20 de juliol, la Frick Collection, exposa l'obra "Schiava Turca", de la Galeria Nacional de Parma, al costat de un altre quadre del mateix autor, "Retrat masculí" pertanyent a una col·lecció privada. Les dues pintures eventualment son col·locades a prop de tres obres mestres de Tiziano i Bronzino propietat de la Gol·lecció de Frick.

1510, Tiziano, Retrat d'home amb barret vermell, The Frick Collection

1537, Tiziano, Retrat de Pietro Aretino, The Frick Collection

 1550-55, Agnolo Bronzino, Lodovico Capponi, The Frick Collection

Enllaç a la conferencia: "A Portrait's Mysteries: Parmigianino's Schiava Turca"

+ Informació:  

 http://www.frick.org/exhibitions/parmigianino

2 comentaris:

Enric H. March ha dit...

Caldria saber primer si el nom del quadre és contemporani o posterior a la creació de l'obra. Si fos posterior la ignorància podria haver influït. Però si és contemporani, quin joc s'hi amaga?

Javier Arnott Álvarez ha dit...

El nom és posterior, cosa bastant normal quant parlem d'obres d'aquesta época.