diumenge, de febrer 28, 2016

Charles Le Brun o l'esplendor de Versailles


"Charles Le Brun, Premier Peintre du Roi" (1619-1690) sobre una obra de Nicolas de Largillière

Fins el 14 de Febrer hem pogut gaudir, al CaixaForum, d'una selecció d'un centenar de peces del pintor francès Charles Le Brun, primer pintor del rei Lluís XIV durant trenta anys. Han destacat 30 dels cartrons que va fer com a dibuixos preparatoris per a la Galeria dels Miralls del Palau de Versalles, sens dubte la seva gran obra, i de la desapareguda Escala dels Ambaixadors.

Molts d'aquests cartrons de grans dimensions s'han exposat al públic per primera vegada des del segle XVII. Les obres han estat sotmeses a una completa restauració feta específicament per aquesta exhibició.

Lluís XIV nu, de perfil, Musée du Louvre

L'any 1682 Lluís XIV va traslladar la cort de França de París a Versalles. L’artista Charles Le Brun (1619-1690) va ser el responsable de planificar aquesta obra, a la qual va donar un tractament orquestral: hi van participar centenars d’artesans i artistes, els millors de cada disciplina. Le Brun va
elaborar personalment algunes peces, entre les quals destaquen dos composicions impressionants: l’Escala dels Ambaixadors i la Galeria dels Miralls, un conjunt de pintures de maduresa d’una bellesa corprenedora.

Dos cavalls, Musée du Louvre

Victòria vestida, amb el braç dret aixecat, Musée du Louvre

Se’n conserva un material original excepcional i poc conegut: els cartons preparatoris, que il·lustren la darrera fase del procés de treball de l’artista. Els cartons mostren el virtuosisme de Le Brun com a dibuixant, el talent per a la construcció d’escenes i la minuciositat en l’elaboració de tots els detalls. Són estudis de personatges, figures al·legòriques, trofeus i animals que es van integrar en les composicions, concebudes com un gran trencaclosques simbòlic.

Aquests cartons es feien servir habitualment entre els segles XVI i XIX, però poques vegades han arribat fins a nosaltres. Els de Le Brun són una excepció: tres-cents cinquanta cartons d’un fons de més de tres mil dibuixos procedents del taller de l’artista, que, en morir el 1690, van ser requisats i integrats a les col·leccions reials.

L'Escala dels Ambaixadors

Charles Simonneau, Escala dels Ambaixadors de Versailles (déstruida per ordre de Louis XV al 1752), 1674-1679 – Paris, Musée du Louvre

Els dibuixos de Le Brun ofereixen la possibilitat de veure la decoració avui desapareguda de l’Escala dels Ambaixadors, amb figures a la mateixa escala i amb la gravetat i el dramatisme del dibuix amb llapis negre.

Les diferents nacions d'Àsia per l'escala dels Ambaixadors de Versailles, Musée du Louvre

Cap d'home per Les diferents nacions d'Àsia, Musée du Louvre

Les diferents nacions d'Europa per l'escala dels Ambaixadors de Versailles,  Musée du Louvre

Era el primer espai de representació del poder del rei a Versalles, l’escala que conduïa a les Grans Estances del Rei i la Reina. Concebuda al voltant del 1671 i decorada entre 1674 i 1679, va desaparèixer el 1752 durant el regnat de Lluís XV. Le Brun va treure un partit extraordinari d’un lloc estret que només rebia llum zenital. Va dilatar l’espai recorrent a la il·lusió òptica, i va barrejar ficció i realitat per crear un àmbit al·legòric que representava el retorn de Lluís XIV després d’una de les seves victòries militars.

Apol·lo, estudi per l'escala dels Ambaixadors de Versailles,  Musée du Louvre

Àfrica, estudi per l'escala dels Ambaixadors de Versailles,  Musée du Louvre

Esclau, estudi per l'escala dels Ambaixadors de Versailles,  Musée du Louvre

Euterpe, estudi per l'escala dels Ambaixadors de Versailles,  Musée du Louvre

Cal·líope, estudi per l'escala dels Ambaixadors de Versailles,  Musée du Louvre

Al voltant del rei va disposar les nacions dels quatre continents, els déus de l’antiguitat, victòries, amorets i arts: una representació monumental en honor i glòria del monarca absolut. Els cartons permeten constatar que Le Brun va treballar fins al darrer moment en l’Escala dels Ambaixadors, fent-hi retocs i millorant-ne els dibuixos.

La Galeria dels Miralls

1661, Charles Le Brun, "Le Roi gouverne par lui-même", Château de Versailles


Les pintures de la Galeria dels Miralls ofereixen la possibilitat de seguir, pas a pas, el procés de treball de l’artista des del primers apunts, en formats petits i amb la força del traç en moviment, fins als dibuixos finals, de la mateixa mida que les pintures. També es poden contemplar les còpies en gravat del conjunt de l’obra, que tenien la finalitat de donar-la a conèixer més enllà de les fronteres de França i contribuir així a la fama del monarca.

Restabliment de la navegació, Musée du Louvre

El pas del Rin, Versailles

Restabliment de l'ordre de les finances, Musée du Louvre

En la pintura europea, la figura del rei s’encarnava tradicionalment en una figura mitològica: Apol·lo, Hèrcules. Le Brun, però, presenta el rei mateix encapçalant les seves conquestes, amb cuirassa antiga i perruca moderna, dialogant amb els déus i les al·legories. Dues de les escenes més importants del sostre hi estan representades: la decisió del rei de governar per si mateix i la guerra amb Holanda. Un dels episodis més famosos d’aquesta guerra, El pas del Rin el 1672, es mostra a través dels cartons tal com es trobaven a l’estudi de Le Brun.

1 comentari:

El Deme ha dit...

Maravillosos cartones de Le Brun, apuntes que cuentan mucha historia.