dimecres, de setembre 16, 2015

Baldomer Gili i Roig

Baldomer Gili i Roig. Autoretrat, c. 1900

Baldomer Gili i Roig (Lleida, 1873 – Barcelona, 1926) destacat pintor i dibuixant català. Destacà com a gran paisatgista. Va ser diverses vegades president de la secció de pintura del Reial Cercle Artístic de Barcelona. Fins ací el que tots més o menys sabíem d'ell, potser destacar la seva obra més important "Abisme" (1905) conservada al Museu Jaume Morera de Lleida.


Aquesta pintura, inscrita dintre del moviment simbolista, representa una paràbola molt actual. Gili i Roig s'inspira en la mitologia grega i romana per parlar-nos del tràfic de blanques. Un seguit de nimfes es deixen seduir per uns sàtirs que les tempten amb tresors. Com a conseqüència dels seus actes es veuen abocades a l’abisme, representat com una rasa. Els sàtirs reben l’ajuda de Canídia, una dona embruixada que impedeix que les nimfes puguin sortir de la rasa.

1904, Baldomer Gili Roig pintant  Abisme (Roma)

L'obra fotogràfica de Baldomer Gili i Roig no tan sol és el testimoni d'una època, de l'entorn artístic català de finals del XIX, així com de personatges populars i paratges avui en dia desapareguts, també és la documentació del seu procés creatiu. Potser Baldomer Gili ens consideraria uns boixos per parar atenció a les seves fotografies, en comptes d'admirar la seva obra pictòrica, però aquestes fotos són el rerefons dels seus quadres i de la seva obra gràfica.

Per desgràcia la majoria d’arxius fotogràfics dels pintors s’han perdut; i per pura casualitat el Museu d’Art Jaume Morera de Lleida va poder recuperar, l'any 2008, l’arxiu de Baldomer Gili i Roig (1873-1926) l’any 2008. 1.200 plaques de vidre cedides per la família del pintor.

 1897, Models (Il·lustració revista La Saeta)

1897, Un Requiebro, La Saeta

 1900-1904, Model (Cartell El Pueblo Vasco)

1908-1924, Cartell El Pueblo Vasco (original), Museu d'Art Jaume Morera

 1900, Baldomer Gili Roig amb una model al seu estudi (Roma)

 1900, Buffet (Tarragona)

 1900,  Església de Sant Julià de Montseny

 1900, Jardí de la Vil·la Falconieri (Roma)

 1900, Jardí de la Vil·la Falconieri (Roma), Museu Jaume Morera (Lleida)

 1900,  L'avia

1900, Rierol (Montseny)

1900-01,  Monjos al Convent dels Caputxins de Frascati (Roma)

1900-04, Models (Roma)

1903, Bous llaurant

1903, Bous llaurant, Museu d'Art Jaume Morera (Lleida)

1905, La Sagrada Família

1905-25, Nens en una barca (Calella de Palafrugell)

1905-25, Cosint les xarxes (Calella de Palafrugell)

1905-25, Festa Major. Platja del Canadell (Calella de Palafrugell)

1905-25, Port Bo (Calella de Palafrugell)

1909, La Roma dels Sants Pares (nimfeu de la Villa Giulia)

1909, La Roma dels Sants Pares, Museu d'Art Jaume Morera (Lleida)

1910, Plaça de la Constitució (Lleida)

1910, Model a l’estudi del pintor (Barcelona)

1910, Sala Parés (Barcelona). Santiago Rusiñol, 4t per l'esquerra

1910, Models. Cartell VI Exposició Internacional d'Art

1910, Models. Cartell VI Exposició Internacional d'Art

Cartell VI Exposició Internacional d'Art, Museu d'Art Jaume Morera (Lleida)

1910, Models. Cartell VI Exposició Internacional d'Art

1911, Baldomer Gili Roig al Reial Cercle Artístic de Barcelona (Casa Lleó Morera)

1914, Calella de Palafrugell

1914, Calella de Palafrugell, Museu d'Art Jaume Morera (Lleida)

Barques varades, Port Bo de Calella de Palafrugell

Porxos

+Informació:

Museu d'Art Jaume Morera / Baldomer Gili i Roig


2 comentaris:

Enric H. March ha dit...

M'agrada molt aquests relació que s'estableix entre les fotografies, el procés creatiu i l'obra. Una exposició amb aquests elements seria magnífica.

Galderich ha dit...

Ostres, què interessant aquest apunt. Ens descobreixes un artista que alguna vegada l'havia vist però que no hi havia parat atenció i un arxiu fotogràfic que ha estat treballat pel Museu que l'acull. Què més es pot demanar?