divendres, de maig 28, 2010

La Taormina del Baron Wilhelm von Gloeden (Un Càntic Homèric)

El Baró Wilhelm von Gloeden (1856-1931) és un dels més grans fotògrafs de nus masculins i un dels primers fotògrafs homosexuals que va fixar la seva lent en aquest. Avui és, sense cap dubte, una inqüestionable figura icònica de la cultura homosexual. Pertanyent a una família de la noblesa menor de Mecklenberg, en el nord d'Alemanya, als vint anys es traslladarà a la localitat siciliana de Taormina, seguint el consell del seu metge, a fi de guarir una tuberculosi. El pintor Otto Geleng, resident a Taormina, ja li havia parlat de les meravelles del lloc, el qual juntament amb la influència dels poemes d'August von Platen faràn que Gloeden esdevingui un rendit admirador de la bellesa, sense contaminar, dels nois del poble, els quals es convertiran en l'objecte de les seves fotografies.

Wilhelm von Gloeden es va fer ràpidament famós per les seves fotografies de joves inspirades en l'art antic. La seva popularitat entre els estetes del seu temps farà que la seva obra esdevingui admirada i sigui visitat per persones tan dispars com: l'escriptor Anatole France, Gabriele d'Annunzio, Alfonso XII d'Espanya, Oscar Wilde, el Kaiser Wilhelm II, Eduardo VII, rei d'Anglaterra (qui va popularitzar el nudisme) i fins i tot el Rei de Siam. Diverses de les seves fotografies es van exhibir, i publicar en revistes especialitzades. Això pot semblar-nos sorprenent, donat el context homofòbic de l'època. Però alhora que moltes de les seves fotografies respiren pur desig homosexual, eren tolerades amb la coartada del patrimoni cultural grec.






La major part de les fotografies de Wilhelm von Gloeden van ser fetes entre 1890 i 1914 i pertanyen a una generació d'imatges que van idealitzar la vida rural i pastoral, com a reflex de relats Homèrics, enmig de la creixent industrialització i la seva deshumanització.






L'obra de Wilhelm von Gloeden destaca per les seves innovacions tècniques quant a fotografies preses en l'exterior, i pel seu contingut homoeròtic evocador d'una visió il·lusòria del desig prohibit i de la innocència idíl·lica.







L'any 1914, al començament de la guerra, Wilhelm von Gloeden torna a Alemanya. Quan retorna a Taormina, havia perdut gran part de la seva inspiració i el seu gust per la fotografia. Cal tenir en compte que molts dels seus models han mort en la guerra i les noves normes morals que regeixen la societat són més dures. Va morir en 1931 i les seves restes descansen en el cementiri protestant de Taormina.

Pancrazio Bucini "Il Moro"(1888)

Pancrazio Bucini, sobrenomenat "Il Moro" amic i model de Gloeden heretarà la col·lecció fotogràfica (al voltant de 7000 imatges). Entre 1933 i 1936 el fons és confiscat per la policia feixista de Mussolini, la qual va destruir prop del seixanta per cent. Il Moro és condemnat per possessió de fotografies pornogràfiques. Però al final el treball de Gloeden esdevindrà reconegut com una obra d'art i el seu jove protegit serà posat en llibertat. "Il Moro" va aconseguir recuperar prop de 800 negatius. A la seva mort en 1963 les llegarà al seu fill el qual les hi vendrà a un antiquari. Des de l'any 2000, el fons von Gloeden del Museu Alinari a Florència s'encarrega de la conservació d'aquest fabulós llegat.




+ Información

http://vongloedengayhistory.free.fr/
http://es.wikipedia.org/wiki/Wilhelm von Gloeden
http://www.glbtq.com/arts/gloeden_w.html

10 comentaris:

Xavier ha dit...

un 10,50. puntuacio maxima.
gracies

El Deme ha dit...

Maravilloso pionero de la fotografía de desnudos. Con ese toque teatral que daba a sus modelos, muy entrañable.

Vulcano Lover ha dit...

Hace unos meses vimos en Madird una maravillosa exposición titulada "ver Italia y morir" que contaba la forma en la que los viajeros del XIX y principios del XX (los herederos del Grand tour) vieron Italia. Había un apartado dedicado a él, y pude disfrutar de copias reales de las fotografías... estupendas sin duda alguna.

Xim ha dit...

Sublimes todas, una pregunta, ¿la última fue la que inspiró aquel famoso cuadro?, ¿o fue al revés?...

Besotes

Xim

MM de planetamurciano ha dit...

Si me tuviera ke kedar con cinco fotografos de la historia, von Gloeden sería uno de ellos.
Mucha inspiración clásica pero los griegos no esculpían con semejantes apendices...Hubieran necesitao mucho mármol...

Joaquinitopez ha dit...

Soberbia selección de un artista no sé si siempre apreciado en su justa medida
Un abrazo

ixilik ha dit...

Durante mucho tiempo, el los desnudos clásicos han debido ser , la válbula de escape para la imaginación de muchos, y muchas.
Es curioso contraponer estos fotógrafos antiguos, con los nuevos que nos sueles enseñar, y ver como se ha evolucionado en gustos y estéticas, con algo tan vestido de intenciones, como el desnudo

Pilar ha dit...

El sexo siempre una frontera. Pornografía no veo, veo culto al cuerpo, veo juego y seducción, veo una recreación en los cuerpos masculinos.
Un solo género, ¿siempre más "peligroso" moralmente?
El tiempo sobre ellas las vuelve cándidas.

thefirstsquirrel ha dit...

Una cosa curiosa es que durante décadas (y me quedo corto) sus fotos fueron guardadas en cajones como algo prohibido. Hoy las venden, como postales, en cualquier kiosco de Sicilia. Supongo que es para bien...

@ELBLOGDERIPLEY ha dit...

Supongo que la depre de ver que muchos chicos que posaron, alguno tal vez dejando a novias y mujeres viudas, muriendo en la guerra después, tuvo que ser fatal para el fotógrafo, que sentiría una enorme tristeza.
Son mucho más pornográficas las guerras, que unas inocentes fotos artísticas, con una cuidadísima y delicada puesta en escena.
Petons.