dimecres, de novembre 08, 2017

Rússia 1917-1932, un volcà de creativitat.


 1905, Boris Kustodiev, Moscou I

2017 marca el centenari de la Revolució d'Octubre. La revolució va portar esperança, però també caos, heroisme i tragèdia, tot a mesura que l'Imperi Rus es va anant convertint en la Unió Soviètica. En molt `poc espai de temps es va suportar revolucions, guerra civil, fam, dictadura i invasió nazi. I metres tot això anava succeint, una nova cultura visual emergia i transformava el teixit de la vida quotidiana.

Kandinsky, Malevich, Chagall, Rodchenko ... Es van trobar entre els artistes que van viure els esdeveniments de 1917, que van acabar amb segles de govern tsarista i van sacsejar la societat russa fins als seus fonaments. Enmig del tumult, les arts van prosperar a mesura que es debatia sobre quina forma hauria de prendre el nou art "del poble". Però l'optimisme no va durar: a finals de 1932, la brutal repressió de Stalin va acabar amb la llibertat creativa.

En mig de tots els canvis hi ha un element fonamental que es manté, aquesta sensació de pasta de full que domina l'art Rus, capes i capes que se succeeixen, que se sobreposen, però que mai arriben a interrelacionar-se.

 1915, Kazimir Malevich, Black Square, State Tretyakov Gallery, Moscou

 1915, Kazimir Malevich, Dynamic Suprematism Supremus, Tate, London

 1917, Boris Grigoriev, Old Dairy Woman, State Tretyakov Gallery, Moscow

 1917, Wassily Kandinsky, Blue Crest, State Russian Museum, St. Petersburg

 1917-18, Marc Chagall, Promenade, State Russian Museum, St Petersburg

 1919, Dimitrii Moor, Death to World Imperialism 

 1919, El Lissitzky’s poster Beat the Whites with the Red Wedge, Abbemuseum, Eindhoven

 1919, Isaak Brodsky, V.I.Lenin and a Demonstration, The State Historical Museum, Moscou

 1920, Boris Kustodiev, The Bolshevik, Tretyakov Gallery, Moscou

 1920, Dimitrii Moor, May Day all russian subbotnik

 1920, V. Silkin, Red Cavalry! 

 1924, Konstantin Yuon, New Planet, State Tretyakov Gallery, Moscow

 1924, Kuzma Petrov-Vodkin, Beside Lenin’s Coffin, State Tretyakov Gallery, Moscou

 1924, Nikolai Demkov, Kerchief with portrait of Lenin, Burilin Ivanovo Museum of Local History, Ivanovo

 1925, Kuzma Petrov-Vodkin, Fantasy, State Russian Museum, St Petersburg

 1926, Adolf Strakhov- Braslavsky, The Emancipated Woman is Building Socialism 

 1926, Advertisement 'Of course, cream-soda!', The State Museum of the History of St Petersburg

 1926, Alexander Deineka, Construction of New Workshops, State Tretyakov Gallery, Moscou

 1927, Alexander Deineka, Textile Workers, State Russian Museum, St Petersburg

 1928-29, Kazimir Malevich, Suprematist Construction of Colours, State Russian Museum, St Petersburg

 1930, Andrey Golubev, Red spinner, The Burilin Ivanovo Museum of Local History

 1930, Kazimir Malevich, Peasants, State Russian Museum, St Petersburg

1932, Isaak Brodsky, A Muscovite Michelangelo, Russian Academy of Fine Arts Museum, St Petersburg

5 comentaris:

Galderich ha dit...

Les aportacions de les avantguardes russes foren molt interessants per la quantitat i qualitat de propostes estètiques. Jo si que hi veig relacions entre els en principi figuratius i els abstractes i com aquesta barrera la superaren amb solucions híbrides o alternatives. El problema fou Stalin que considerà que això el poble no ho entendria perquè era burgés...

Enric H. March ha dit...

Una bona síntesi, Javier, d'un esclat artístic que no va acabar gens bé per les raons que apunta Galderich.

Javier Arnott Álvarez ha dit...

A banda de Stalin, quan dic que em sembla un mil fulles és quan faig una visió general, tot amb un caire molt rus, però com si fossin capes superposades.

Galderich ha dit...

Javier, totalment d'acord. Això és el que volia matisar. El problema de l'art rus és el mateix que va passar amb la República. El dictador va voler controlar la Llibertat d'expressió.

El Deme ha dit...

Siempre fascinante Rusia, todas las alegrías y todas las sombras de los cambios sociales y de la ilusión por renovarse, reflejado en la pintura.