diumenge, d’agost 28, 2016

Reivindicant a Anthony van Dyck


 1620-21 Anthony Van Dyck, autoretrat. The Metropolitan Museum of Art, New York

Hans Holbein the younger (1497-1543), és sense cap mena de dubtes el representat o pintor oficial de l'Època Tudor, en concret del regnat de Henry VIII, Nicholas Hilliard (1547-1619) és el gran miniaturista de l'Època Elisabetiana. Daniël Mijtens (c. 1590 – 1647/48) serà el gran representant del Període de James VI d'Escòcia i I d'Anglaterra (Jacobean Era) i Anthony van Dyck (1599-1614) esdevindrà el gran referent del Període de Charles I (Caroline Era). Cap d'ells anglesos ni britànics, fora Nicholas Hilliard, però amb el temps tots ells han esdevingut tan anglesos com el Cheeddar.

Anthony van Dyck (1599-1641), un dels retratistes més famós i influent de tots els temps, va gaudir d'una brillant carrera internacional que el va portar des del seu Flandes nadiu fins Itàlia, França, i, en última instància, la cort de Carles I a Londres. L'obra de Van Dyck summament elegant i amb una més que convincent evocació psicològica dels retratats - ja sigui real o imaginària - el va convertir en el retratista preferit de moltes de les figures més poderoses i interessants del segle XVII.

1617, The Jesuit Nicolas Trigault in Chinese Costume. The Morgan Library & Museum, New York

 1620, Retrat de Frans Snyders, Frick Collection, New York

1623,Cardinal Guido Bentivoglio.  Galleria Palatina, Palazzo Pitti, Florence

Personalment crec que per apropar-nos a la figura d'Anthony van Dyck, el primer que hem de fer és deixar de costat tota mena de prejudicis, què vull dir?, senzillament obviar les comparances amb el seu mentor, Peter Paul Rubens, i també una altra cosa que encara em resulta més molesta, en quant parlem de l'obra de van Dyck, sempre hi ha algú que ens recorda que el retrat, en aquell moment, era un estil secundari, ja que era producte de la cerca del lucre o de la supervivència, i el que importaven eren les escenes mitològiques, bíbliques i al·legòriques.

1625-27, Genoese Noblewoman. The Frick Collection, New York

 1628, Estudi pel retrat de Nicolas Lanier. Scottish National Gallery, Edinburgh

1628, Nicolas Lanier. Kunsthistorisches Museum, Viena

 1632, Charles I and Henrietta Maria Holding a Laurel Wreath, Arcibiskupský zámek a zahrady v Kroměříži

1632-36, Estudi per un retrat de Charles I.Rijksprentenkabinet, Rijksmuseum, Amsterdam

1633, Estudi pel retrat de la reina Henrietta Maria amb Sir Jeffrey Hudson. École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, Paris

1633, Queen Henrietta Maria with Sir Jeffrey Hudson. National Gallery of Art, Washington

1635, Orazio Gentileschi. The British Museum, London

 1637, The Princesses Elizabeth and Anne, Daughters of Charles I. Scottish National Portrait Gallery, Edinburgh

1636, Lady Anne Carey, Later Viscountess Claneboye and Countess of Clanbrassil. The Frick Collectio, New York

1638, Sir John Suckling. The Frick Collection

 1640, Mary, Lady van Dyck, nascuda Ruthven, Museu del Prado (Madrid)

1641, Portrait of Francois Langlois. National Gallery London


+Informació:

http://www.frick.org/exhibitions/van_dyck

1 comentari:

Enric H. March ha dit...

No sóc gaire amant dels retrats, però posats a triar entre retrat i escena bíblica, em quedo amb el retrat, que he de reconèixer que en mans d'Anthony van Dyck està alliberat de molts tòpics. Té un talent especial que ja es veu en els esbossos. Ah, em quedo amb 'The Princesses Elizabeth and Anne, Daughters of Charles I'. Extraordinari!