divendres, de juny 03, 2016

La Mirada de Julia Margaret Cameron


Julia Margaret Cameron fotografiada pel seu fill Henry Herschel Hay Cameron, c-1870. Victoria and Albert Museum, Londres

"My aspirations are to enable photography and to secure it for the character and uses of high art by combining the real and ideal and sacrificing nothing of truth by all possible devotion to poetry and beauty."

Julia Margaret Cameron a Sir John Herschel, 31 Desembre 1864


Julia Margaret Cameron (1815-1879), de la que aquest any se celebra el 200 aniversari del seu naixement, ha esdevingut una de les fotògrafes més importants i de les més innovadores del segle XIX.

 Alfred Tennyson 1865, Julia Margaret Cameron, Victoria and Albert Museum, Londres

 Whisper of the Muse, Retrat de G.F. Watts, Julia Margaret Cameron, 1865. Victoria and Albert Museum, Londres

 William Michael Rossetti, Julia Margaret Cameron, c-1865. Victoria and Albert Museum, Londres

 Christabel, Julia Margaret Cameron, 1866. Victoria and Albert Museum, Londres

John Frederick William Herschel, Julia Margaret Cameron, 1867. Victoria and Albert Museum, Londres

 Mrs. Herbert Duckworth, Julia Margaret Cameron, 1867. Gilman Collection, Purchase, Alfred Stieglitz Society Gifts, 2005

 Thomas Carlyle, Julia Margaret Cameron, 1867. Metropolitan Museum, NY

 Julia Jackson, Julia Margaret Cameron, 1867. Victoria and Albert Museum, Londres

 Charles Darwin, Julia Margaret Cameron, 1868, printed 1875. Victoria and Albert Museum, Londres

Henry Cole, Julia Margaret Cameron, 1868. Victoria and Albert Museum, Londres

Totes les seves fotografies mostren una profunda sensibilitat espiritual i una perspectiva decididament femenina, Qualitats queden perfectament reflectides  en els seus retrats: Thomas Carlyle, Charles Darwin, John Herschel, Alfred Tennyson i G. F. Watts, com als retrats de dones i nens, tant individualment com en grups. La seva mirada és la d'una dona independent que es mou dins els ambients intel·lectuals del moment; escriptors, artistes, científics ...

 Annie, Julia Margaret Cameron, 1864. Victoria and Albert Museum, Londres

 Paul and Virginia, Julia Margaret Cameron, 1864. Victoria and Albert Museum, Londres

 Peace, Julia Margaret Cameron, 1864. Victoria and Albert Museum, Londres

 Resting in Hope; La Madonna Riposata, Julia Margaret Cameron, 1864. Victoria and Albert Museum, Londres

 Devotion, Julia Margaret Cameron, 1865. Victoria and Albert Museum, Londres

 Hosanna, Julia Margaret Cameron, 1865. Victoria and Albert Museum, Londres

 Circe, Julia Margaret Cameron, 1865. Victoria and Albert Museum, Londres

 Sappho, Julia Margaret Cameron, 1865. Victoria and Albert Museum, Londres

 May Day, Julia Margaret Cameron, 1866. Victoria and Albert Museum, Londres

 The Mountain Nymph Sweet Liberty, Julia Margaret Cameron, 1866.Metropolitan Museum, NY

 The Dream, Julia Margaret Cameron, 1869. Victoria and Albert Museum, Londres

I Wait (Rachel Gurney), Julia Margaret Cameron, 1872. J. Paul Getty Museum, Los Angeles

Juntament amb el desenvolupament del moviment Prerafaelites, les fotografies de Cameron ens mostren no només dones seductores i amants, sinó també mares i àvies expressant el seu amor cap als nens en escenes de la vida quotidiana. El seu món és també un espai de dones i família, i és justament aquest context el que fa el seu treball tan fascinant, una explosió d'emotiva maternitat.

+ Informació:

http://www.vam.ac.uk/
http://www.sciencemuseum.org.uk
http://www.artgallery.nsw.gov.au/exhibitions/julia-margaret-cameron/
http://www.metmuseum.org/exhibitions/listings/2013/julia-margaret-cameron
http://www.getty.edu/art/exhibitions/cameron/
http://www.npg.org.uk/whatson/exhibitions/2003/julia-margaret-cameron.php

1 comentari:

Enric H. March ha dit...

Una fotògrafa magnífica! M'agrada molt la fotografia pictoralista, però se n'ha de saber molt si no es vol caure en una natura morta. No és el cas de Julia Margaret Cameron, que irradia vida pels poros.