dissabte, de febrer 13, 2016

Documents d’acció. Obres de les col∙leccions Denney i Cordier (19471965)


Akira Kanayama, Peinture , 1959. Les Abattoirs, Toulouse

Documents d’acció. Obres de les col∙leccions Denney i Cordier (19471965) a la Fundació Antoni Tàpies ens presenta una seixantena d’obres procedents de Les Abattoirs de Toulouse. El gruix de la tria es correspon amb el llegat de la Col·lecció Anthony Denney i es complementa amb dibuixos de la Col·lecció Daniel Cordier. Ambdues col·leccions són testimonis de l’emergència de l’art informel a finals de la dècada de 1940, així com de la seva ràpida comercialització i assimilació a una modernitat internacional, qüestió per la qual va acabar sent catalogat com un art burgès.

Els artistes representats són:  Karel Appel, Jacques (James) Brown, Alberto Burri, Christo Coetzee, Jean Dubuffet, Claire Falkenstein, Lucio Fontana, Sam Francis, Hans Hartung, Akira Kanayama, Masatoshi Masanobu, Georges Mathieu, Matta (Matta Echaurren Roberto Antonio Sebastián), Henri Michaux, JeanPaul Riopelle, Shozo Shimamoto, Kazuo Shiraga, Yasuo Sumi, Atsuko Tanaka, Antoni Tàpies, Sofus Teshigahara, Chiyu Uemae i Toshio Yoshida.

Karel Appel , Le chat, 1951. Les Abattoirs, Toulouse

Alberto Burri, Tutto nero , 1955. Les Abattoirs, Toulouse

La ràpida difusió de l’art autre, una encertada invenció del crític d’art Michel Tapié, va assolir una dimensió internacional a la dècada de 1950. Si bé l’art autre s’inspira en artistes com ara Fautrier, el primer a fer-lo cèlebre va ser Dubuffet. Tot seguit, aquella etiqueta va esdevenir inspiració per a l’art informel i altres formes d’abstracció. Artistes com ara Fontana o Burri a Itàlia i Falkenstein, Brown o Coetzee a Gran Bretanya van ser representants d’un art "dement" que va emblematitzar la crisi de l’humanisme durant el període de la postguerra a Europa. Tapié va organitzar la primera exposició de Pollock a París l’any 1952, i va introduir l’art de Gutai a Europa, un grup d’artistes japonesos que ell coneix des de 1957. Tot plegat articula un sistema teòric i mercantil que es recolzava en una xarxa de galeries com la Martha Jackson Gallery a Nova York, on Tàpies va exposar des de principis de la dècada de 1950, i la Galerie Stadler, la galeria que el representava a la ciutat de París.

Lucio Fontana, Concetto spaziale attese 1+1 111XY , 1962. Les Abattoirs, Toulouse

Sofu Teshigahara, Sense títol (vers 1958). Les Abattoirs, Toulouse

Christo Coetzee, Celestial Bicycle I , 1959. Les Abattoirs, Toulouse

Georges Mathieu, La Bataille de Hastings , 23 juin 1956. Les Abattoirs, Toulouse

Antoni Tàpies, Oval Negre, 1957. Les Abattoirs, Toulouse

 Jean Dubuffet, Noble port de tete, 1954. Les Abattoirs, Toulouse

Karel Appel, Boy in street, 1953. Les Abattoirs, Toulouse

+ Informació:

http://www.fundaciotapies.org/site/spip.php?rubrique65




1 comentari:

Enric H. March ha dit...

Magnífic, Javier. La possibilitat de veure aquestes obres aplegades em sembla més interessant que la visió individual de cadascuna d'elles. És un passeig oníric que cal fer.