diumenge, de juny 28, 2015

Pavlos Mathiopoulos (1876-1959), L'esprit de la Belle Époque a Grècia


Autoretrat

Quan llancem una cerca a internet, o agafem qualsevol manual d'art, i fem una cerca sobre l'art a Grècia anem a parar a un lloc comú, l'art a la Grècia Clàssica, o el que és el mateix, la història de l'art a Grècia fins al Període Hel·lenístic. A partir d'aquí res, potser amb una mica de sort podem trobar alguna referència dins l'art Bizantí, dintre de la pintura d'icones. Això és el que es diu Cànon, uns passen a formar part d'ell, altres es queden fora, això no vol dir que no hagi passat res, sinó que es considera absent de rellevància dins la història de l'art. Després, com és natural venen les revisions i les revisions de les revisions, i els que estaven amunt es diu que eren sobrevalorats i els que estaven a vall pugen esgraons, però sempre dins el Cànon. I a mi m'agrada fugir-hi.  

 Retrat de noi asseguda

 Retrat masculí

 Retrat de Nikiphoros Lytras

 Retrat de Odyssseus Fokas

 Nu masculí

Nu Masculí

Nascut a Atenes l'any 1876, Pavlos Mathiopoulos, va estudiar pintura a l'Escola de Belles Arts d'Atenes, en la qual va tenir com a mestre a Nikiforos Lytras. Més tard va ser alumne de Jean-Joseph Benjamin-Constant, Jean Paul Laurens i Jules Joseph Lefebvre a l'Acadèmia Julien de París.

 Nu masculí

Nu femení

Dama amb un gos

Després de la pluja al carrer de la reina Sofia

Forma femenina

Carrer Panepistimiou

Torna a Atenes l'any 1903, convertint-se aviat en el pintor de moda de la burgesia atenesa en les primeres dècades del passat segle. Va ser professor de la Facultat de Belles arts fins al 1949 que va ser triat acadèmic.

Retrat de Ioannis Polemis

Nu masculí

Retrat de Katerini Hadjithanasiou

Nu femení

Roses Blanques

Nu masculí

En la seva paleta, va usar preferentment les tonalitats pastís sobre paper de color, aplicant  la pinzellada impressionista. Va destacar sobretot en els retrats de personatges de l'alta societat grega i en els nus masculins i femenins dotats tots ells de sofisticades expressions.
Són així mateix molt notables els seus paisatges urbans amb un caira impressionista. La influència dels simbolistes francesos, és clara en les seves obres al·legòriques. Va realitzar també nombrosos cartells amb dissenys inspirats en la Belle Époque.
Va morir a Atenes en 1956.

+ Informació:

http://www.nationalgallery.gr
http://www.larissa-katsigras-gallery.gr/


2 comentaris:

Galderich ha dit...

Són curioses, o no, les coincidències entre tots els pintors de la mateixa època. Aquest aspecte evaporat i la línia inacabada són realment recursos molt ben aconseguits.

Enric H. March ha dit...

Totalment d'acord amb el Galderich. I sorprèn la varietat de recursos tècnics. I sorprèn encara més (coses de la meva ignorància, és clar) l'art grec més enllà dels clàssic.