dijous, d’abril 02, 2015

Ferdinando Paër: La Passione di Gesù Cristo


 Ferdinando Paër (1830) gravat de Nicolas-Eustache Maurin

Durant el segle XVIII i principis del segle XIX els textos de l'oratori de Pietro Metastasio (1698-1782) van ser els més emprats pels arranjaments musicals de la Passió. Compositors com Jommelli, Holzbauer, Naumann, Salieri, i Paisiello utilitzaran els textos de Metastasio, encara que en tres ocasions van recórrer als textos de Pietro Bagnoli (1764-1847). Aquests textos seran els que utilitzarà Ferdinando Paër per La Passione di Gesù Cristo (1810).



Nascut a Parma, Paër va ser un dels compositors d'òpera més importants de la seva generació i una de les més importants i influents personalitats musicals d'Europa. Ja des de les seves primeres obres, tant vocals com instrumentals, va demostrar la seva extraordinària imaginació. La Passió de Jesucrist, plena de moments d'alta expressivitat, és un gran exemple. L'any 1791 es va convertir en Maestro di Capella a Venècia, on va romandre fins el 1797. De 1802 a 1806 va ocupar la direcció de la Capella de la Cort de Saxònia a Dresden. L'any 1806, va acompanyar a Napoleó, gran admirador seu, a Varsòvia i després a París, on va ser director de la Capella imperial i després del Teatre Italià (1812-1827). Primer va succeir a Spontini i després va haver de compartir la direcció amb Rossini (entre 1824 i 1826). El 1831 és escollit com membre de l'Acadèmia de Belles Arts i l'any 1832 va estar designat director de la seva orquestra pel rei Lluís Felip I de França.

1 comentari:

Enric H. March ha dit...

No hauria estat capaç de reconèixer Paër. Ara el puc col·locar gràcies al teu apunt. La composició que has penjat fa de molt bon escoltar, així que la deixo posada.