dimecres, de març 25, 2015

La Mirada de Gabriel Casas i Galobardes

1931, Autoretrat, Arxiu Nacional de Catalunya

Nova Visió (Neues Sehen o Neue Optik): Moviment artístic, relacionat amb els plantejaments de la Bauhaus, que es va desenvolupar durant la dècada dels anys 20 del passat segle. Per  La Nova Visió la càmera passa a ser un segon ull mitjançant el qual veiem el món, per tant té les seves pròpies lleis de composició i il·luminació. Aquesta nova forma de mirar cercarà enquadraments sorprenents, amb l'ús de plànols en picat i contrapicats, així com experimentarà amb el contrast entre la forma i la llum, tot cercant una nova forma d'expressivitat artística.


Doncs tot això és el que ens ofereix l'obra de Gabriel Casas i Galobardes (Barcelona, 21 de desembre de 1892, Barcelona 14 de novembre de 1973), un fotògraf bastant poc conegut, almenys fins ara, i un dels més insignes del període d'entreguerres, sobretot la que va de l'any 1929 al 1939, ja que després de la Guerra Civil seria inhabilitat per exercir el fotoperiodisme. El seu treball, per la forma com es va apropar tant als temes polítics com als socials, va significar la renovació de la narrativa fotogràfica, que ell també va aplicar per il·lustrar revistes com per crear cartells.

Octubre 1930. Empresonament de Lluís Companys per haver participat en actes de protesta amb motiu de l'expulsió de Francesc Macià. Presó Model, Barcelona, Arxiu Nacional de Catalunya

Novembre 1930, Bancs bolcats enmig de la Gran Via de les Cortes Catalanes de Barcelona, Vaga General, Arxiu Nacional de Catalunya

Novembre 1930, Barricades al carrer Princesa  Barcelona, Vaga General, Arxiu Nacional de Catalunya

 Abril 1931. Proclamació de la República. Barcelona, Arxiu Nacional de Catalunya

 1931-33, Francesc Macià a la Rambla, Arxiu Nacional de Catalunya

 1932-38, Ofrena floral a Rafael Casanovas, Arxiu Nacional de Catalunya

 1931-33, Macià entremig del seu poble, Arxiu Nacional de Catalunya

 1926, Joy-Joy, Teatro Cómico, Arxiu Nacional de Catalunya

 1928, Espectacle de revista "Charivari", Teatre Nou, Arxiu Nacional de Catalunya
 
 1930, La Criolla, al carrer del Cid, Barcelona, Arxiu Nacional de Catalunya

1930, Actuació musical a la sala de festes La Criolla, al carrer del Cid, al conegut popularment com a barri Xino. Barcelona. Arxiu Nacional de Catalunya

 1932, Bar Mirall, Barcelona, Arxiu Nacional de Catalunya

 1932-33, Pas de vianants, Arxiu Nacional de Catalunya

1932, Dia del Llibre

 1934, Accident d'avió a les rambles, Arxiu Nacional de Catalunya

1925-35, Josep Maria de Sagarra, Arxiu Nacional de Catalunya

1926-36, Enric Borràs, Arxiu Nacional de Catalunya

1930, Carles Soldevila, Arxiu Nacional de Catalunya

1930, Lluís Millet, Arxiu Nacional de Catalunya

1930, Pau Casals, MNAC

1930-30, Pompeu Fabra, Arxiu Nacional de Catalunya

"Gabriel Casas. Fotografia, informació i modernitat" fins al 30/08/2015 al MNAC

L’exposició reuneix 120 imatges d’un dels moments més importants en la producció del fotògraf: des de la inauguració de l’Exposició Internacional de Barcelona, el 1929, dins al final de la Guerra Civil espanyola, el 1939. A través d’un recorregut visual, s’explora la relació de Gabriel Casas amb la Nova Fotografia, amb els temes de la modernitat i amb les preocupacions socials i polítiques del seu temps.
Comissari:  Juan Naranjo
Organitzen i Produeixen:  Arxiu Nacional de Catalunya, Obra Social "La Caixa", MNAC

1929-39, Embarcacions de fora borda, Arxiu Nacional de Catalunya

 1930 Fotomuntatge inspirat en la Estació de França, MNAC

1930, Antena de radio Barcelona, Arxiu Nacional de Catalunya

+Informació:

Arxiu Nacional de Catalunya
http://www.gabrielcasas.cat/
http://museunacional.cat/ca/advanced-piece-search/17274


2 comentaris:

Galderich ha dit...

Serà un molt bon moment per recuperar-lo.

La fotografia de la model on hi apareix Lluís Companys jo diria és la que va acompanyat per l'Helios Gómez.

Enric H. March ha dit...

Tot un mestre. Serà pecat no anar a veure l'exposició.