dijous, de desembre 11, 2014

Giovanni Battista Moroni, la força del retrat

1543-47, Retrat de Marco Antonio Savelli, Museu Calouste Gulbenkian, Lisboa

Giovanni Battista Moroni, contemporani de Tiziano, va ser un dels més grans retratistes d'Itàlia del segle XVI, els seus retrats no tan sols capturen la imatge exacta dels seus models, sinó que posseeixen una penetrant i poderosa profunditat psicològica que es manté completament viva 400 anys després de la seva realització. Dotades d'un naturalisme i vitalitat sorprenent, que poques vegades ha estat igualat per altres artistes i que és un anticipo de Caravaggio i posteriorment del Realisme del s. XIX.

1552, L'escultor Alessandro Vittoria, Kunsthistorisches Museum

1555, Retrat de Bernardo Spini, Bergamo Accademia Carrara

1555, Retrat d'Isotta Brembati, Lucretia Moroni Collection, Bergamo

1555-60, Un Cavaller en adoració davant el Baptisme de Crist, Gerolamo and Roberta Etro

1556, Retrat de l'Abadessa Lucrezia Agliardi Vertova, Metropolitan Museum, N.Y

Moroni, nascut a Albino cap a l'any 1520, va passar la major part dels seus dies treballant als voltants de Bèrgam, al nord d'Itàlia, en un moment en el qual la majoria dels artistes italians es dirigien cap a Venècia. El fet d'estar lluny del centre va significar que el seu treball fos relativament marginat. Però, per una altra banda, Moroni es va establir com una de les principals figures de l'art llombard, un estil que va fugir de la idealització i l'artifici que dominava el retrat en el moment i va seguir un camí basat en el realisme.

1556-60, Retrat d'una Dama (La Dama in Rosso), The National Gallery

1558, Retrat d'un Canonge Lateran (Basilio Zanchi?), Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

1558-59, Retrat d'home amb barba pèl-roja, Col·lecció Privada, Milà

1560, Retrat de Gian Gerolamo Grumelli, Lucretia Moroni Collection, Bergamo

1560, Retrat de Prospero Alessandri, Liechtenstein Museum

1560-65, Una Jove Dama, Col·lecció Privada

Els retrats de Moroni representen a la perfecció els canvis que es van produir durant la Contrareforma i la gent del seu temps, homes i dones de l'alta societat lluint les seves millors vestimentes, com els membres de la classe mitjana a l'exercici de la seva feina. Una d'aquestes obres és "el sastre", obra molt elogiada tant al seu temps com ara, completament revolucionaria al presentar a un treballador manual com un cavaller, desafiant d'aquesta manera totes les regles establertes sobre la representació en l'art.

1565, Retrat d'Antonio Navagero, Pinacoteca di Brera, Milan

1565-70, El Sastre, The National Gallery, London

1567, Retrat d'un jove de 29 anys, Accademia Carrara, Bergamo, Guglielmo Lochis Collection

1570, Retrat de Gian Girolamo Albani, Col·lecció Privada

1572-75, Retrat d'un Cavaller amb les seves dues filles, National Gallery of Ireland

1575-79, Retrat d'ancià assegut amb un llibre, Accademia Carrara, Bergamo

Per terminar, si algú té pensat viatjar a Londres "Giovanni Battista Moroni" és a la Royal Academy of Art, Londres, fins el 25 gener 2015.

+ Informació:

https://www.royalacademy.org.uk/exhibition/giovanni-battista-moroni
http://www.artcyclopedia.com/artists/moroni_giovanni_battista.html
http://www.nationalgallery.org.uk/artists/giovanni-battista-moroni


1 comentari:

Enric H. March ha dit...

Sense entrar en valoracions artístiques (no en sé suficient), els retrats no m'arriben, a no ser que permetin una segona lectura, no tant pels retrats en ell mateixos, sinó per la resta de producció de l'autor que permet contraposar. El cas de Goya, per exemple.