dijous, de novembre 27, 2014

Johannes Vermeer i la Música


 1662-1663, Dona amb un llaüt prop d'una finestra, Metropolitan, Nova York

La música va ser un dels temes més populars de la pintura holandesa, i va portar a moltes i diverses associacions. En els retrats, un instrument musical o una partitura podrien suggerir l'educació o la posició social del retratat; en escenes de la vida quotidiana, pot actuar com una metàfora de l'harmonia, o un símbol de la fugacitat.

1662–1663, La lliçó de música, The Royal Collection (Londres)

1669-1670, La carta d'amor, Rijksmuseum Amsterdam

1670-1672, Dona jove asseguda davant del virginal, Col·lecció Privada

Johannes Vermeer (1632-1675) és sens dubte l'artista holandès més conegut del segle XVII, sobretot per la ja icònica "Noia de la perla" (c. 1665). Però aquesta entrada s'endinsa en la intimidat de les retratades, dones joves soles jugant majoritàriament amb el virginal, amb l'excepció de "La lliçó de música" i "La carta d'amor". Elegants i misterioses, que criden la nostra atenció amb les seves mirades, conservant el just punt de reserva per fer-nos sentir que les hem interromput.

1670-1672, Dama dreta davant el virginal, National Gallery (Londres)

1672, La Guitarrista, Kenwood House (Londres)

1673-1675, Dama asseguda davant el virginal, National Gallery (Londres)



1 comentari:

Enric H. March ha dit...

Què es pot dir de Vermeer? Res que pugui dir li faria justícia. Molt bona selecció, Javier.