dijous, de febrer 20, 2014

Motor de modernitat. Grup R. Arquitectura, art i disseny al MACBA


 Casa Bloc (1932-36), Josep Lluis Sert i Josep Torres Clavé, Passeig Torras i Bages, 95-99, Sant Andreu, Barcelona


La Guerra Civil i el franquisme van suposar un retrocés en tots els àmbits de la vida, un de ells va ser el fet d'acabar amb el impuls que representava el "Gatapac" de construir habitatges salubres i confortables per a les classes populars. La Casa Bloc va quedar inacabada, Josep Lluis Sert es va exiliar, Josep Torres Clavé va morir al front i Joan Baptista Subirana va ser depurat, aquest era el panorama d'una arquitectura que pasa a estar dominada per un classicisme ranci i obsolet inspirat en l'arquitectura nazi, esborrant tota empremta del racionalisme. Tindríem que espera fins a 1951, moment en que es forma el "Grup R" amb Oriol Bohigas, José Antonio Coderch, Joaquim Gili, Josep M. Martorell, Antoni de Moragas, Josep Pratmarsó, Josep M. Sostres i Manuel Valls, per que les coses comencin a canviar.

Josep Maria Sostres, apartaments a Torredembarra (1954-57), c/ Aragó 11, Tarragona. Foto: Francesc Català Roca

El Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) presenta l’exposició "Motor de modernitat. Grup R. Arquitectura, art i disseny", que analitza la repercussió que varen tenir les activitats d’aquest grup en la consolidació de la modernitat en l’arquitectura, l’art i el disseny catalans després de la Guerra Civil. Les construccions del Grup R, avui bons exemples del patrimoni arquitectònic modern, i les exposicions, concursos i debats que varen organitzar, van alimentar i internacionalitzar la cultura catalana acostant-la a les tendències i debats europeus. Aquesta exposició vol analitzar i ressituar en el present un episodi central per entendre les tensions entre modernitat i avantguarda al nostre país i la consolidació de l’estètica moderna dins la cultura catalana, des de la segona meitat del segle XX fins als nostres dies.



Casa Ugalde (1951-52), José Antonio Coderch i Manuel Valls, c/ Terranova 16, Caldes d 'Estrac 

José Antonio Coderch, Casa de la Marina (1951), Passeig Joan de Borbó, 43 Barcelona

El Grup R el van constituir: Oriol Bohigas, José Antonio Coderch, Joaquim Gili, Josep M. Martorell, Antoni de Moragas, Josep Pratmarsó, Josep M. Sostres i Manuel Valls. L’any 1955 hi ingressen oficialment Guillermo Giráldez, Josep Antoni Balcells, Manuel Ribas i Francesc Bassó i es donen de baixa oficialment Coderch i Valls. Finalment, l’any 1958 hi ingressen Pau Monguió i Francesc Vayreda.



Joaquim Gili i Francesc Bassó, Seu Editorial Gustavo Gili (1953-61), c/ Rosselló 87-89 (Barcelona)

Durant la seva trajectòria el Grup R va crear un teixit d’influències que va acabar configurant un estil propi en les diverses disciplines artístiques de l’època. Com exemple va comptar amb la col·laboració de Ricard Giralt Miracle i de Joan Josep Tharrats per al grafisme i de Francesc Català-Roca per a la fotografia.



Hotel Park (1950), Antoni Moragas Gallisà i Francesc Riba Salas, reformat als anys 90, 
Avinguda del Marquès de l'Argentera, 11, Barcelona

La Casa dels Braus (1940-75) de Antoni Moragas Gallisà i Francesc Riba de Salas, Gran Via, 798-814 / Padilla, 167-169

Títol: Motor de modernitat. Grup R. Arquitectura, art i disseny Inauguració: dimecres, 5 de febrer de 2014 Dates: del 5 de febrer al 24 de juny de 2014 Comissariat: Fernando Marzá Organització i producció: Exposició coorganitzada amb el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) i produïda pel Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA).

+ Informació

 http://www.macba.cat/
 http://www.casaugalde.com/
 http://ggili.com/


3 comentaris:

El Deme ha dit...

Una bonita ciudad es aquella que tiene edificios elegantes, diseñados y construídos para su disfrute, tanto de los que viven allí como de los que los miran. Por eso Barcelona me gusta tanto.

Galderich ha dit...

Dintre dels arquitectes hi ha el rumor -sembla que molt fonamentat- que quan les tropes franquistes van entrar a Barcelona hi anava en José Antonio Coderch -un dels arquitectes de la renovació- i aprofitant l'entrada es va desviar directament vers el local del GATCPAC del Passeig de Gràcia, va rebentar la porta i se'n va emportar el contingut. Una curiosa manera de lligar la modernitat republicana amb la posterior però ho va aconseguir!

Enric H. March ha dit...

Primer de tot he dir que m'agrada molt bona part d'aquesta arquitectura, sobretot la dels primers anys.

Dit això, i arran del comentari de Galderich, us deixo l'enllaç a la crítica que Pedro Azara (el comissari, per cert, de la propera exposició "Mediterrània: del mite al logos") fa dels pressupòsits en que s'emmarca l'exposició del Macba:

http://tochoocho.blogspot.com.es/2014/02/el-grupo-r-exposicion-antologica-en-el.html