dilluns, de març 21, 2011

Els Amants de Antinoopolis

Els Amants de Antinoopolis (130 - 140 AC). Artista desconegut. Museu Egipci de El Cairo.

Doble retrat funerari trobat en Antinoopolis, probablement per Albert Jean Gayet, qui entre els anys 1896 i 1911 va desenterrar nombroses pintures de retrats en aquest àrea. Va ser exhibit per primera vegada en l'Exposició Universal de París de l'any 1900.

Referenciat com el "Tondo dels germans", en aquests moments alguns estudiosos ho va passar a denominar com el dels amants, basant-se en la inexistència de semblances físiques. Però encara més significatiu són les petites imatges de déus Greco-Egipcis que apareixen en la pintura. La figura de l'esquerra presenta en la seva espatlla, a manera de protecció, la representació de Hermanubis, combinació d'Hermes i Anubis, revelador dels misteris del món inferior. En la part posterior esquerra apareix una altra figura, la qual al principi va ser identificada com Harpocrates, però ara es creu que és la representació de Osiris Antinous, patró i protector de Antinoopolis. Aquest detall converteix aquest Tondo en l'única pintura amb una representació de Antinous que ha arribat als nostres dies, i l'única imatge de dos probables membres del seu culte.

13 comentaris:

senses and nonsenses ha dit...

no me importaría ser hermano del de la derecha. incestuoso. para nada...

un placer, que es el mejor cumplido.
¡eres el mejor!

Xim ha dit...

Me parecen una mezcla entre moros y negros, me hacen gracia las suposiciones de los estudiosos, cambian cada diez años al capricho de tal o cual erudito, al final no me creo a nadie porque ninguno de ellos tiene nunca la última palabra, sólo el autor del retrato en sí, y ese, ya no está aquí evidentemente...

beXotes

HenMex ha dit...

sumamente curioso, la verdad es que me ha gustado mucho la entrada, algunos se piensan que las relaciones homosexuales son de ahora... habría que enseñarles esto!

@ELBLOGDERIPLEY ha dit...

La verdad que hermanos no parecen, a no ser que los padres fueran un "tallat":-). Mucho mejor los tiempos antiguos, porque ahora a ver qué pareja se pinta junta...
Petonets!

Alejandro ha dit...

Otro buen post.

Darío Mijangos ha dit...

Pues, sea lo que sea... es hermosa la pintura, saludos.

Leo Carioca ha dit...

Yo hablé de él una vez en mi antíguo blog, el Super CECG&B.

Capri c'est fini ha dit...

Bonito tondo e interesante la explicación. Aunque en arqueología es tan arriesgado decir qué eran hermanos como qué eran amantes, se basan en hipótesis sobre hipótesis. En cualquier caso es una pintura estupenda.

Uno ha dit...

Cómo dijo otro "miembre de su culto":
Qué sabe nadie.
Precioso e interesante retrato.

Un abrazo

MM de planetamurciano ha dit...

Ke gran historia hay detrás...Y
el de la derecha tiene veinte óleos, maremía.

Joaquinitopez ha dit...

Absolutamente fascinante y eso que parecía una pintura más y resulta ser una puerta a otros muchos caminos.
Magnifico como siempre.

Pilar ha dit...

Antinoos, el del bello torso, yo lo prefiero de amante.

Xavier ha dit...

y yo Pilar !!