dimecres, de setembre 22, 2010

Alberto Álvarez Peña. Mitologies asturianes



Alberto Álvarez Peña, nascut a Xixón en 1966, és escriptor, etnògraf, dibuixant i il·lustrador. La seva obra se centra principalment en la mitologia asturiana, cofundador del còmic El Llapiceru i membre fundador del Saló del Comic de Gijón, membre del Conceyu d'Estudios Etnográficos Belenos i col·laborador de les editorials Picu Urriellu i Trave.

L'obra d'Alberto Álvarez Peña és una capbussada en la memòria de la cultura i de la mitologia ancestrals de la meva terra de naixement, Astúries. Un treball de recopilació de tradicions de caràcter oral, i que per tant corren el risc de perdre's, gràcies a ell i al seu esforç, gairebé arqueològic, han estat rescatades per mantenir viva la memòria col·lectiva del passat i de les tradicions, les quals de vegades han estat cobertes d'una certa brutícia arquetípica que ha acabat per desfigurar-les.

Col·laborarà com a actor en el curtmetratge "Berserk" de Illán Gonzali. Els Berserk eren guerrers consagrats a Odín. Mitjançant encantament i màgia es van transformar en bèsties salvatges i partien les armes dels seus enemics. En 841 els víkings fugen, derrotats per les tropes de Ramiro I, del Asturorum Regnum. A causa de les presses deixen mort i sense les honres fúnebres requerides a Sven Sturlusson. La seva ànima no pot descansar. Només els focs del Ragnarök podran portar-ho al Walhalla.

Tal vegada el seu treball més conegut és la recreació, mitjançant uns meravellosos dibuixos, dels personatges mitològics asturians, donant cos a aquells éssers que poblen la naturalesa, interactuant en l'esdevenir diari dels éssers humans.

Loberu

Pataricu

Aquests són alguns dels personatges que recorren la mitologia asturiana, i com els pinzells d'Alberto Álvarez Peña els ha vist, criatures que poblen les aigües, els boscos, la nit, criatures de vegades juganeres, de vegades irritants, de vegades espantoses, unides a les forces de la naturalesa i l'origen dels quals es perd dins la nit dels temps.

 + Informació

 http://ast.wikipedia.org/wiki/Mitoloxía asturiana
http://www.asturies.com/belenos/memoriacelta/vida22.htm

10 comentaris:

tecla ha dit...

Me vas a matar P. jota, que es la primera vez que veo la lengua asturiana escrita. Me gusta esta lengua, me gusta el acento, me gusta su musicalidad. Hay ebn ella una cierta similitud con la lengua de mi pueblo y se encuentran muchas palabras comunes.
En cuanto a los dibujos me han recordado la obra de Ana María Matute.
Me encantan tus entradas. Si alguna vez no te comento puedes estar seguro de que me ha sido imposible.
Espero que algún día las publiques en papel para poder leerlas en la intimidad y el silencio de mis madrugadas.
Saludos

Uno ha dit...

Me ocurre como a tecla que nunca había visto nada escrito en asturiano. Ni siquiera había escuchado una parrafada entera.
Mis amigos de allá arriba solo ponen una palabra acá otra allá entre el castellano y cambian alguna que otra a por e.
La peli parece bastante horrible( no he pasado del primer video) pero las ilustraciones son estupendas.

Un abrazo

Joao Baptista ha dit...

Como gostaria de conheçer mais de Espanha.
Conheço pouco, Badajoz, Ayamonte, Tarifa, Algeciras, Caceres, Zamora, Aroche, Verin, Vigo, Baiona, Santiago de Compostela.

Joaquinitopez ha dit...

Conozco poquísimo de la cultura asturiana pero lo suficiente para saber que es riquísima y que se hunde en los tiempos. Fascinante.
Un abrazo

MM de planetamurciano ha dit...

Un ilustrador así necesito yo pa las paredes de mi habitación!
Por cier, sé ke resulto frívolo pero no puedo evitarlo... El señor Alvarez Peña tiene un pellizkito bien dao...ejem...

ixilik ha dit...

Asturies con sus "es", con sus "ines", culines sidra ,agua , trasgus, verde, y muy , muy buena gente. Es obvio, que me hacen sentir como en casa

TUT ha dit...

Pues no había oído nunca una frase entera en Bable. Me parece muiy intereante no dejar perder esas antiguas lenguas.

Los dibujos son muy buenos, me encantan.

Un saludo

Justo ha dit...

A la Xana y al Cuélebre y demás comencé a conocerlos por las canciones de Víctor Manuel, hermosas canciones..

A diferencia de los comentaristas precedentes, he oído y leído mucho asturiano, tengo cantidad de amigos de allá, algunos muy por la labor de promoción del asturiano -si leen lo de bable, se enfadarán, no les gusta el término, porque lo asocian con dialecto, y ellos defienden que es una lengua-. Aunque no es un asunto, como tú bien sabrás, Pe, que genere unanimidad, me da que la mayoría de la población no es muy radical en este asunto.

La mitología asturiana es maravillosa. Y el paisaje, y la comida, y sobre todo, la gente: os quiero.

Mery ha dit...

En donde estoy no puedo abrir los vídeos, no se me cargan. Volveré para oir el bable en toda regla...
Un beso

rusas solteras ha dit...

Muy originalmente. Buen material.