lunes, marzo 19, 2007

Recuperant a Hermen Anglada Camarasa



Desbordament de llum i intensitat dels seus personatges és el resum de l'obra d'aquest recuperat pintor, Hermen Anglada Camarasa. Ha hagut de ser una subhasta i el valor de l'obra subhastada la que hagi impulsat de nou a la llum l'obra d'aquest artista que va aconseguir la glòria en vida. Artista de referència a Itàlia, Rússia, Llatinoamèrica i Estats Units per després anar quedant en un dolç oblit, sempre present però sense ocupar el lloc que li tocava.

L'element més significatiu d'aquesta exposició és l'Anglada col·leccionista, element que ens apropa a la intimitat de l'artista, aquells objectes i obres d'art que conformaven el seu entorn i que va ser col·leccionant des de la seva època de París, unes delicioses estampes japoneses, mobiliari oriental, teixits coloristes i un conjunt d'indumentàries populars valencianes, ens fan aquesta exposició diferent, en ajudar-nos a comprendre els gustos personals de l'artista.

D'altra banda és remarcable l'esforç de representar les diverses èpoques del creador, des de l'època catalana representada per paisatges rurals.




Les seves dues èpoques parisenques, les que personalment més m'han agradat, la primera representada per la seva visió del món frívol i dissolut de la capital francesa, amb un estil sumptuós i curvilini de clara influència postimpressionista i modernista. I la segona etapa de forta influència folklòrica i espanyola, és en aquesta època quan la seva fama s'intensificarà i figuraran entre els seus admiradors gents com: Kandinsky i Diaghilev.




Amb la Primera Guerra Mundial es traslladarà a Mallorca, començant la seva etapa mallorquina i centrarà la seva obra en els paisatges de la illa, sempre des d'un punt de vista molt decoratiu.

És després de la Guerra que el seu nom comença a decaure en produir-se l'entrada de les noves avantguardes. Durant la Guerra Civil i la postguerra, en trobar-se a Barcelona i no poder retornar a Mallorca, es refugiarà a Montserrat, centrant la seva obra en l'estranya orografia del massís.


Podem afirmar que aquest gran artista que va entendre l'art com una joia, va ser víctima dels esnobs que consideren que tot allò que no és avantguarda ha de ser arraconat, quan són ells els que haurien de ser desplaçats de molts dels llocs que ocupen.


Podemos afirmar que este gran artista que entendió el arte como una joya, fue victima de los snobs que consideran que todo aquello que no es vanguardia debe ser arrinconado, cuando son ellos los que deberían ser desplazados de muchos de los puestos que ocupan.

9 comentarios:

@ELBLOGDERIPLEY dijo...

Anglada Camarasa es fabuloso. He visto muchos cuadros suyos en Barcelona,y pasó por una época de incomprendido total, cosa que ya no ocurre desde hace tiempo pues está muy, muy cotizado. Es un pintor excelente, de primera magnitud.
Qué capacidad de actualización en tu blog, voy a ver si dispongo de tiempo para poder comentar y leer todo lo nuevo, pues es excelente, también has escrito sobre Basquiat, nada menos.
Se nota un enorme, ingente esfuerzo detrás. Repón fuerzas y recupérate, es extraordinaria tu capacidad y todas las entradas nuevas.Un abrazo

Lobogrino dijo...

Anglada Camarasa me gusta.
Después de este artículo tuyo tan bueno (como todos los que pones) lo valoro mucho más.
Un abrazote y feliz santo...

Anónimo dijo...

Sin duda,junto a Isidro Nonell y Ramón Casas,es de lo más interesante del principio del XX en España. Afortunadamente, como decís, llevan varios años recuperándolo. Me quedo con su obra más modernista.
Muy buen post.

Vulcano Lover dijo...

Lo conocía, pero poco, y más bien de haber decubuerto algún cuadro suyo en algún museo, que de haber leído de él... Así que gracias por dibujarlo (de alguna forma) con tus palabras.

Besos

un-angel dijo...

Mmmm, es cierto, me recuerda a esos pintores impresionistas que tanto me gustan... oh cielos, no me estaré volviendo un intelectual,jaja...
es broma.No lo conocía, y me encanta.
Un abrazote, guapo.

Anónimo dijo...

Nunca me ha dicho nada este pintor, pero los cuadros de Montserrat no los conocía y tienen un punto especial y mágico.

Anónimo dijo...

Divinas las imágenes, son de una sensualidad que llega a tocarnos. Son como... ¿impresionistas? ¿neoimpresionistas? No sé...
Yo creo q este señor sí pinta vanguardia, ¿o no es vanguardista el modo en q domina el color de las mujeres envueltas en mantón de Manila? Estas mujeres en mantón son increíbles, y la última tiene unos juegos de color casi fauvistas diría yo, q no sé de arte jajajaj
El Cid me lo leí porque ahora estoy leyendo muchas cositas de la Edad Media, me quiero poner con esta época para inspirarme en algunos puntos. Ahora estoy con el Libro de Buen Amor, del que ya os escribiré algo cuando lo termine. Aparte de eso los estudios de Zumthor parecen ser muy buenos, a ver si les echo un vistazo porque saben darle vida a una literatura que nos parece lejana y fea cuano no lo es.
Salud y Libertinaje

pon dijo...

Me gusta mucho su última época, esas mujeres inquietantes.
Gracias por el post, PJ. Besitos.

Anónimo dijo...

fantástico blog el tuyo. me gusta. si me perimtes lo voy a consultar a diario. es bello. la bellesa del que s'hi esposa és bruta. felicitats, enhorabona i endavant. david, Vic